kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳

پکن: واشنگتن می‌خواهد اوضاع آسیا - اقیانوسیه را بی‌ثبات کند

وزارت امور خارجه چین، آمریکا را مسبب تضعیف صلح و ثبات در آسیا و اقیانوسیه دانست.
وزارت امور خارجه چین، آمریکا را مسبب تضعیف صلح و ثبات در آسیا و اقیانوسیه دانست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در شرق آسیا که از ادعاهای چین در دریای «چین جنوبی» ابراز نگرانی کرده بود اعلام کرد: ما از آمریکا می‌خواهیم رفتاری منطقی و منصفانه داشته باشد و با روند صلح و ثبات در منطقه آسیا - اقیانوسیه مخالفت نکند.
موضع‌گیری «هونگ‌لی» در واکنش به اظهارات «دانیل راسل» نماینده ویژه آمریکا در شرق آسیا صورت گرفت که در کنگره آمریکا گفته بود، آمریکا عمیقا نگران ادعاهای دریایی چین است و این ادعاها، ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند.
سخنان دانیل راسل درباره ادعای مالکیت پکن بر 90 درصد از مناطق دریای چین جنوبی است. فیلیپین،‌ ویتنام، تایوان، مالزی و برونئی هم ادعاهایی بر این دریا دارند. دریای چین جنوبی دارای منابع نفت و گاز است.
سخنان دانیل راسل با حرف‌های جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا همزمان شد که گفته بود اگر چین بر اساس ادعاهای خود در دریای چین شرقی به ژاپن حمله کند، واشنگتن در کنار توکیو خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه چین هم سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را محکوم کرد و غیر مسئولانه خواند. چین و ژاپن برسر جزایر دیائویو (سنکاکو) ‌با هم اختلاف دارند.
این اختلافات اکنون به مناقشه‌ای خطرناک تبدیل شده است. آمریکا با مداخله در مناقشات این دو دریا، به دنبال منافع خود است.
احتمال وجود منابع پلوتونیوم طبیعی در بستر دریاها و اقیانوس‌های قاره آسیا و اختلافات چین و آمریکا بر سر حوزه نفوذ، مناقشه‌ها را افزایش داده است. این آب‌ها دارای منابع نفت و گاز بوده و دو دریای جنوبی و شرقی چین حدود 10 درصد صیدماهی در جهان را به خود اختصاص داده است.